Erre is figyelnie kell egy szállodának

Régóta tudjuk, hogy egy monoton zajforrás milyen idegörlő, már már őrjítő tud lenni. Képzeljük el, hogy mindezt egy nívós, szállodai szobában kell átélnünk, amiért ráadásul nem kevés pénzt is fizettünk. Minden 10. magyar vendégnek volt már rossz "hang-élménye" utazása során, legyen az hangosan működő WC, vagy zavaróan kattogó klíma.
Erre is figyelnie kell egy szállodának

Gyenge wifi, koszos szoba, WC lehúzás és más láthatatlan üzemzajok - ezek azok a tényezők, amelyek a magyar utazót a legjobban zavarják egy szállodai tartózkodás során - derül ki a haladó épületgépészeti megoldásokat kínáló Wavin felméréséből*. Az olyan negatív “hang-élmények”, mint egy hangos vízvezeték, vagy rosszul bekötött klíma minden 10. pihenni vágyónak tette már tönkre az utazását. Milyen zajok irritálnak minket a legjobban utazás során? Jelezzük-e, ha baj van? A 2300 kitöltő részvételével végzett felmérés ezeknek járt utána.

Csendet, tisztaságot és wifit kérünk

Mennyire bosszantó, ha nem működik a wifi a hotelben, pedig ezért fizettünk! Valóban, ez az egyik legzavaróbb faktor az utazók szerint, ha nincs jel. De ennél is fontosabb, mondhatni alap, hogy a kivett szoba, apartman tiszta legyen, amit az 1-5-ig terjedő skálán 4,73 pontra értékeltek a kitöltők a Wavin felmérésében. Dobogós helyen végzett még a csend is (3,75 pont)! Az életkor előrehaladtával a kitöltők egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak annak, hogy a helyszín nyugodt, zajmentes legyen. Ők azok az utazók, akik egy hangos szállás miatt akár örökre elfordulnak egy-egy szálláshelytől.

Milyen zaj zavar minket?

Sokféle zaj lehet, ami tönkreteheti a pihenést, a Wavin felmérése a szállásokon előforduló zajok forrásának is utánajárt. A válaszadók körében a többi vendég által keltett hangok és az üzemzajok a legzavaróbbak, az utcafrontról érkezők pedig a legkevésbé. A többi vendég által keltett zajok életkortól függetlenül közel azonos mértékben zavarják a válaszadókat, míg a második leginkább kellemetlen hangforrásra, vagyis az üzemzajokra 26 éves kor felett egyre inkább növekszik a kitöltők érzékenysége. Azokat bántják leginkább ezek a benti zörejek, - mint pl. csövek hangja, WC lehúzás - akik többször utaznak és magasabb kategóriájú szállásokat választanak. Amiből következtetni lehet: az árkategória növekedésével egyre kevésbé megértőek a pihenni, feltöltődni vágyó utazók.

Üzemzajok, amelyeken elúszhat a pihenés

Amikor úgy érezzük, hogy a fejünknél zuhanyoznak a szomszéd szobában, arra nem azt szoktuk mondani, hogy felejthetetlen élmény. A hazai felmérésből kiderült, hogy a kitöltők 30%-a tapasztalt már üzemzajt a szállodában. A válaszadók közül a legtöbben a vízvezetékekre panaszkodtak, valamint a zuhanyzás során a falakon átszűrődő hangokra. A régi, vagy rosszul bekötött klímaberendezések keltette zajok is a legemlékezetesebbek közé tartoztak, ám nem a jó fajtából. A kitöltők 11 százaléka válaszolt úgy, hogy az ilyen jellegű “hang-élmények” már rontották el a pihenését. Vagyis minden 10. pihenni vágyó embernek tette már tönkre az utazását egy szállásához, hotelhez köthető zaj.

Ugyanakkor már vannak olyan hotelek, akik figyelembe veszik, hogy az üzemzajok a vendégek pihenésére és ezzel együtt az idegrendszerére is hatást gyakorolnak és például olyan zajcsökkentett lefolyó rendszereket alkalmaznak, amelyek magas hangelnyelő tulajdonságokkal bírnak, így jelentősen csökkentve a láthatatlan forrásból jövő üzemzajokat.

Egyes szállodák régóta kísérleteznek alternatív módszerekkel, amik segítségével minimalizálhatók a szobákba beszűrődő zajok, zörejek. Egyes helyeken a helyiségben zajló környezeti zajszintet figyelik meg egy kis szobai, érzékelőket tartalmazó egységgel. A doboz észleli a zaj váratlan növekedését, az érzékelőktől begyűjtött adatok azonnal eljutnak a szállodába, így a személyzet proaktívan intézkedhet még azelőtt, hogy a vendégeket irritálni kezdhetnék a zajok.

Később kritizálunk

Érdekes aspektusa a felmérésnek, hogy bár zavaró hatásként éljük meg, a hotelekben történt kellemetlenségeket, kis mértékben szoktuk ott a helyszínen, a recepción jelezni. A digitalizáció lehetővé teszi, hogy a hotelről online is véleményt formáljon az elégedett, vagy éppen kritikus vendég. Ahogy a Wavin kutatásából kiderült, a 26-45 év közöttiek időt és energiát nem kímélve gyakran megírják tapasztalataikat, és értékelik online a szállást. Ők ugyanaz a fizetőképes korosztály, akiket a legjobban zavarnak a más vendégektől érkező negatív hang-hatások és üzemzajok. A legnagyobb arányban (78%) ők választanak emiatt másik szállodát is.

Így a szállásadóknak érdemes mind a hotel belső hangjaira, mind pedig az utazók utólagos hangjára, kritikájára figyelni.


*Wavin online felmérés, 2300 kitöltővel

Kapcsolódó cikkek

Gyerekkel Dubai - Irány a Dubai Parks and Resortsban található Legoland Hotel

Gyerekkel Dubai - Irány a Dubai Parks and Resortsban található Legoland Hotel

A Legoland Hotel minden legózni szerető gyermek számára óriási élmény lehet.

A trópusi paradicsom - Mauritius

A trópusi paradicsom - Mauritius

Esőerdőkben majmocskák lakta fák között, óriáspáfrányokkal körülvéve egy vízesésben megfürödni, majd a türkizkék lagúnában delfinek közt úszni, este friss vaníliát venni a piacon? Mindez megtörténhet Mauritiuson!

A világ legnagyobb szupermarketje Svédországban - Gakas Ullared

A világ legnagyobb szupermarketje

Svédországban található. Beszámoló.